CAPITALUL DE LUCRU

 “Educaţia formală te va ajuta sa traiesti, autoeducaţia te va ajuta sa te îmbogatesti.”

Capitalul de lucru (CCC eng. Cash Conversion Cycle) reprezinta un indicator financiar care reflecta masura eficientei companiei pe termen scurt. CCC ne ajuta sa evaluam riscul de lichiditate al companiei in ceea ce priveste operatiunile pe termen scurt ale acesteia. 

Astfel, se diferentiaza trei componente principale care au rol in determinarea acestui indicator:

  1. Clientii (AR eng. Account Receivable) sau creantele comerciale se refera la dreptul companiei de a primi contravaloarea unei prestatii la scadenta;
  2. Furnizorii (AP eng. Account Payable) sau datoriile comerciale inglobeaza angajamentele de plata pe termen scurt ale companiei;
  3. Stocurile sau productia in curs (Inventory) reprezinta ansamblul bunurilor si serviciilor care intervin in fluxul de exploatare, fiind liantul dintre clienti si furnizori.

Toate aceste componente fac parte din cursul normal al ciclului de exploatare si au ca punct central de importanta – termenul acestora (termenul de plata, termenul de incasare, termenul de retinere a stocurilor). Putem analiza capitalul de lucru prin raportarea la numarul de zile, dupa urmatoarea formula:

CCC = AR Days + Inventory Days – AP Days, unde:

  • AR Days = (Clienti la valoare medie/Cifra de afaceri) x 365 zile, arata numarul mediu de zile pana cand o factura este incasata;
  • Inventory Days = (Stocurile la valoare medie /Costul bunurilor vandute) x 365 zile, arata numarul mediu de zile in care compania isi retine stocurile inainte de a le vinde;
  • AP Days = (Furnizori la valoare medie /Costul bunurilor vandute) x 365 zile, arata numarul mediu de zile pana cand furnizorii sunt platiti;

Cu cat CCC inregistreaza o valoare mai mica, cu atat este mai bine, in sensul ca, societatea nu are un exces de capital investit in procesul de vanzare. CCC are totusi o aplicare selectiva, indicatorul aplicandu-se societatilor care utilizeaza stocuri in activitatea lor.

O buna gestionare a banilor prin analizarea timpului de conversie al stocurilor in lichiditati ajuta compania sa observe unde se duc banii, sa evite blocajul lichiditatilor, sa ia in calcul scenarii dificile cum sunt cheltuielile neprevazute, neincasarea la timp a creantelor, sau nevanzarea stocurilor.

Pentru a preveni astfel de situatii este bine sa va construiti o serie de proceduri interne de recuperare a creantelor, sa trimiteti periodic memento-uri de reamintire catre clienti, sa fiti ferm cu termenele de plata ale datoriilor si sa solicitati ajutorul unor experti atunci cand toate acestea devin dificil de gestionat. 

Petronela Cardon

MARJA BRUTA

 “Abundenţa este fructul unei bune administrări. ” Profitabilitatea unei afaceri poate fi identificata la mai multe nivele iar primul dintre

Vezi mai mult »
Secțiunea 5:
Simulatorul de impact a deciziilor de business – 4 leviere
Impactul modificarii pretului si al volumului in profit
Impactul modificarii consturilor de productie si al costurilor fixe in profit
Creeaza un scenariu de dublare a profitului
Q&A
Aceasta sectiune este cea mai indragita de antreprenori. Aici vei afla care este impactul in profit a deciziilor pe care le iei pentru cresterea viitoare. Vei fi surprins sa vezi ca o crestere incrementala, combinata a 2-3 factori cum ar fi: pretul, volumul, costurile bunurilor sau a serviciilor vandute sau a costurilor fixe, genereaza un plus semnificativ de profitabilitate. Vei incepe sa definesti parametrii tabloului de board si vei genera un plan realist, care sa te duca in anul urmator catre dublarea profitului actual.
Secțiunea 4:
Cum măsori puterea sistemului de business?
Pragul de rentabilitate (punctul mort) și intervalul de siguranță
Cât timp muncești să acoperi costurile și cât timp muncești să faci profit
Harta senzitivității vânzărilor, marjei și a costurilor
În această secțiune afli unde este nivelul de vânzări de la care afacerea nu mai pierde bani și începe să aducă profit, în funcție de costurile fixe pe care le generezi. Alin Vlad va prezenta un caz general, iar tu vei avea propriul model pe care poți face interpretări și lua decizii.
Cele 3 hărți de senzitivitate abordează:
  • Zona de vânzări prin variația volumului și a prețului. Aici vei putea afla pragul de rentabilitate și nivelul de profit dintr-o privire, atunci când vrei să modifici acești parametri.
  • Zona de marja brută prin variația cifrei de afaceri și modificarea procentului de marjă brută. Aici vei putea afla nivelul pragului de rentabilitate și cel de profitabilitate, în funcție de modificarea celor doi parametri, în condițiile în care ceilalți indicatori rămân constanți
  • Zona de cheltuieli prin variația costurilor fixe și a celor variabile. Cu această hartă vei putea afla imediat care este pragul până la care poți modifica nivelul costurilor directe sau a costurilor fixe, pentru a rămâne profitabil, în condițiile păstrării cifrei de afaceri constante.
Secțiunea 3:
Instrumentele de setare a profitabilității
Adaos vs Discount
Impactul Discounturilor VS Volum
Impactul Creșterii de Preț vs. Volum
Este o secțiune practică de lucru, în aplicația pusă la dispoziție. Alin VLAD va prezenta conceptele cheie, iar tu vei replica pe datele tale și vei căpăta noi persective de acțiune în sensul creșterii afacerii, a marjei brute și a profitabilității.
Vei afla:
  • Cum câștigi timp pentru clienții relevanți și cum controlezi frica scăderii vânzărilor atunci cand crești prețurile.
  • Cât trebuie să vinzi în plus, lună de lună, când decizi să angajezi un nou contabil.
  • Cum gândești pragul de vânzări minime pentru un nou vânzător adus în echipă.
  • Cât trebuie să vinzi în plus atunci când acorzi discounturi, ca să ai același profit brut.
  • Cum să îți structurezi oferta de preț în funcție de ținta de productivitate a muncii.
Secțiunea 2:
Cum faci profit?
Afacerea ca sistem – perspectiva financiară
Componentele sistemului
Valoarea adaugată – indicatorul cheie în afacere
QA
Secțiunea 2 prezintă afacerea ca un mecanism independent (avion) pe care antreprenorul este chemat să îl constuiască pe bucăți: aripi și flapsuri, motoare, fuselaj, cabina de bord, alimentarea cu combustibil etc. o analogie între structurile și funcțiile afacerii și reflectarea lor în financiar pentru o înțelegere mai ușoară de către persoanele non-financiare. Afacerea va fi desfășurată/dezmembrată în părți componente și vom recadra principalii indicatori de profitabilitate și modul în care îi analizăm. În tot acest timp, tu vei urmări în aplicația pusă la dispoziție modul în care cifrele tale sunt așezate pe acest framework și poți pune întrebări concrete. Auzi peste tot despre valoare adaugată, dar acum poți vedea efectiv câtă valoare adaugată generează afacerea ta și de ce este acesta, indicatorul “ascuns” cel mai important din afacere
Secțiunea 1:
Deschidere curs
Stadiile de dezvoltare ale afacerilor
Radarul decizional pentru creșterea afacerilor – profitabilitate

În deschidere, Alin VLAD va discuta cu antreprenorii prezenți despre stadiile de dezvoltare ale afacerilor.
Care sunt pălăriile pe care le poarta un Business Owner?
Cum privesti din perspectiva unui investitor afacerea și ce anume vrei să primești de la business?