“Educaţia formală te va ajuta sa traiesti, autoeducaţia te va ajuta sa te îmbogatesti.”
Capitalul de lucru (CCC eng. Cash Conversion Cycle) reprezinta un indicator financiar care reflecta masura eficientei companiei pe termen scurt. CCC ne ajuta sa evaluam riscul de lichiditate al companiei in ceea ce priveste operatiunile pe termen scurt ale acesteia.
Astfel, se diferentiaza trei componente principale care au rol in determinarea acestui indicator:
- Clientii (AR eng. Account Receivable) sau creantele comerciale se refera la dreptul companiei de a primi contravaloarea unei prestatii la scadenta;
- Furnizorii (AP eng. Account Payable) sau datoriile comerciale inglobeaza angajamentele de plata pe termen scurt ale companiei;
- Stocurile sau productia in curs (Inventory) reprezinta ansamblul bunurilor si serviciilor care intervin in fluxul de exploatare, fiind liantul dintre clienti si furnizori.
Toate aceste componente fac parte din cursul normal al ciclului de exploatare si au ca punct central de importanta – termenul acestora (termenul de plata, termenul de incasare, termenul de retinere a stocurilor). Putem analiza capitalul de lucru prin raportarea la numarul de zile, dupa urmatoarea formula:
CCC = AR Days + Inventory Days – AP Days, unde:
- AR Days = (Clienti la valoare medie/Cifra de afaceri) x 365 zile, arata numarul mediu de zile pana cand o factura este incasata;
- Inventory Days = (Stocurile la valoare medie /Costul bunurilor vandute) x 365 zile, arata numarul mediu de zile in care compania isi retine stocurile inainte de a le vinde;
- AP Days = (Furnizori la valoare medie /Costul bunurilor vandute) x 365 zile, arata numarul mediu de zile pana cand furnizorii sunt platiti;
Cu cat CCC inregistreaza o valoare mai mica, cu atat este mai bine, in sensul ca, societatea nu are un exces de capital investit in procesul de vanzare. CCC are totusi o aplicare selectiva, indicatorul aplicandu-se societatilor care utilizeaza stocuri in activitatea lor.
O buna gestionare a banilor prin analizarea timpului de conversie al stocurilor in lichiditati ajuta compania sa observe unde se duc banii, sa evite blocajul lichiditatilor, sa ia in calcul scenarii dificile cum sunt cheltuielile neprevazute, neincasarea la timp a creantelor, sau nevanzarea stocurilor.
Pentru a preveni astfel de situatii este bine sa va construiti o serie de proceduri interne de recuperare a creantelor, sa trimiteti periodic memento-uri de reamintire catre clienti, sa fiti ferm cu termenele de plata ale datoriilor si sa solicitati ajutorul unor experti atunci cand toate acestea devin dificil de gestionat.
Petronela Cardon