JOCUL BANILOR – Contul de Profit și Pierdere 

“Am dat faliment încet-încet și dintr-o dată.”

Dacă ai o cifră de afaceri mare nu înseamnă că societatea ta nu prezintă riscul de a intra în faliment.  Înainte de a ajunge în situația de insolvență, cele mai multe dintre afaceri înregistrau venituri în creștere de la an la an în condițiile în care profitul se diminua sau obțineau pierderi. O creștere a veniturilor nu trebuie privită ca pe o  problemă, ce e important de analizat în schimb este cum se modifică costurile și cat de repede în raport cu ritmul de creștere al veniturilor.

Nu poți corecta trecutul, dar ca să poți să citești prezentul va trebui mai întai să înțelegi jocul dintre venituri și cheltuieli printr-un raport pe care toate companiile din lume îl întocmesc – Contul de Profit și Pierdere (eng. Income Statement sau Profit and Loss Account; Acronim CPP sau P&L).

Ce este un raport P&L?Care este scopul unui raport P&L?
Este o analiză a veniturilor și a cheltuielilor generate din activitatea de exploatare (activitățile efectiv desfășurate), din activitatea financiară și din activitatea extraordinară (pandemii, incendii, inundații, curemure) precum și a rezultatelor obținute pe o anumită perioadă. Principalul scop este acela de a arăta modul în care s-a format profitul sau s-a obținut pierderea, de a arăta dificultățile financiare precum și cauzele acestora. 
Cum arată un raport P&L?
Indiferent de țară, Contul de Profit și Pierdere se exprimă de regulă sub forma unui tabel cu următoarele elemente principale:Denumirea indicatorului ce cupinde: veniturile, cheltuielile, rezultatul brut, impozitele și rezultatul net dar fără a se limita la acestea. Poate fi adăugată o serie complexă de indicatori pentru o analiză mai precisă a informației financiare;Exercițiul financiar reprezentat de perioada precedentă și perioada curentă.  Contul de Profit și Pierdere se poate prezenta și în evoluție prin raportarea perioadei curente la anii precedenți.
De ce să întocmești un raport P&L?
Te ajută să verifici structura veniturilor, să ții sub control costurile, să definești modul în care vrei să conduci afacerea sau să îți stabilești politicile de preț și să trasezi obiective de vanzări;Crează o imagine de ansamblu asupra afacerii și te ajută în situația în care vrei să obții un împrumut, să atragi investitori, sau să vinzi afacerea;În Romania Contul de Profit și Pierderi se întocmește anual și/sau semestrial fiind privit ca o obligativitate în timp ce în alte țări acesta se întocmește lunar pentru un control financiar mai bun.

Formula generală de calcul

Contul de profit și pierdere se prezintă simplu sub forma următoarei egalități:

Profit = Venituri – Cheltuieli

Structura Contului de Profit și Pierdere

Mărfurile vandute
+ Producția vandută
– Reduceri acordate
Cifra de Afaceri Netă
+ Venituri din subvenții
± Variația stocurilor
+ Producția capitalizată
+ Alte venituri din exploatare
TOTAL VENITURI DIN EXPLOATARE
– Cheltuieli cu materiile prime și materiale
– Cheltuieli privind mărfurile
Marja Brută
– Alte cheltuieli externe (utilități, servicii ș.a.)
– Cheltuieli cu personalul
± Ajustări de active (fixe, circulante)
– Alte cheltuieli de exploatare
TOTAL CHELTUIELI DIN EXPLOATARE 
REZULTATUL DIN EXPLOATARE (1-2) 
+ Venituri financiare
– Cheltuieli financiare
REZULTATUL FINANCIAR 
REZULTATUL BRUT (3+4)
– Impozit pe profit
REZULTATUL NET (5 – impozit)

Fiecare element din Contul de Profit și Pierdere ne spune o poveste oferindu-ne perspective noi de monitorizare a afacerii pe termen lung. O paractică des întalnită în mediul de afaceri este aceea în care antreprenorii nu țin cont de riscurile asociate dezvoltării atunci cand își doresc creșterea cotei de piață în raport cu segmentul din industrie. Investesc impulsiv, estimează mult prea optimist veniturile sau nu își mai respectă bugetul de cheltuieli planificat.

Acum că am înțeles pe scurt ce este Contul de Profit și Pierdere și am văzut din ce se compune, vă provoc că înțelegem cum analizăm evoluția P&L folosind tehnica pe verticală și pe orizontală. Click here << Call to action button >> pentru materialul următor.

Petronela Cardon

MARJA BRUTA

 “Abundenţa este fructul unei bune administrări. ” Profitabilitatea unei afaceri poate fi identificata la mai multe nivele iar primul dintre

Vezi mai mult »
Secțiunea 5:
Simulatorul de impact a deciziilor de business – 4 leviere
Impactul modificarii pretului si al volumului in profit
Impactul modificarii consturilor de productie si al costurilor fixe in profit
Creeaza un scenariu de dublare a profitului
Q&A
Aceasta sectiune este cea mai indragita de antreprenori. Aici vei afla care este impactul in profit a deciziilor pe care le iei pentru cresterea viitoare. Vei fi surprins sa vezi ca o crestere incrementala, combinata a 2-3 factori cum ar fi: pretul, volumul, costurile bunurilor sau a serviciilor vandute sau a costurilor fixe, genereaza un plus semnificativ de profitabilitate. Vei incepe sa definesti parametrii tabloului de board si vei genera un plan realist, care sa te duca in anul urmator catre dublarea profitului actual.
Secțiunea 4:
Cum măsori puterea sistemului de business?
Pragul de rentabilitate (punctul mort) și intervalul de siguranță
Cât timp muncești să acoperi costurile și cât timp muncești să faci profit
Harta senzitivității vânzărilor, marjei și a costurilor
În această secțiune afli unde este nivelul de vânzări de la care afacerea nu mai pierde bani și începe să aducă profit, în funcție de costurile fixe pe care le generezi. Alin Vlad va prezenta un caz general, iar tu vei avea propriul model pe care poți face interpretări și lua decizii.
Cele 3 hărți de senzitivitate abordează:
  • Zona de vânzări prin variația volumului și a prețului. Aici vei putea afla pragul de rentabilitate și nivelul de profit dintr-o privire, atunci când vrei să modifici acești parametri.
  • Zona de marja brută prin variația cifrei de afaceri și modificarea procentului de marjă brută. Aici vei putea afla nivelul pragului de rentabilitate și cel de profitabilitate, în funcție de modificarea celor doi parametri, în condițiile în care ceilalți indicatori rămân constanți
  • Zona de cheltuieli prin variația costurilor fixe și a celor variabile. Cu această hartă vei putea afla imediat care este pragul până la care poți modifica nivelul costurilor directe sau a costurilor fixe, pentru a rămâne profitabil, în condițiile păstrării cifrei de afaceri constante.
Secțiunea 3:
Instrumentele de setare a profitabilității
Adaos vs Discount
Impactul Discounturilor VS Volum
Impactul Creșterii de Preț vs. Volum
Este o secțiune practică de lucru, în aplicația pusă la dispoziție. Alin VLAD va prezenta conceptele cheie, iar tu vei replica pe datele tale și vei căpăta noi persective de acțiune în sensul creșterii afacerii, a marjei brute și a profitabilității.
Vei afla:
  • Cum câștigi timp pentru clienții relevanți și cum controlezi frica scăderii vânzărilor atunci cand crești prețurile.
  • Cât trebuie să vinzi în plus, lună de lună, când decizi să angajezi un nou contabil.
  • Cum gândești pragul de vânzări minime pentru un nou vânzător adus în echipă.
  • Cât trebuie să vinzi în plus atunci când acorzi discounturi, ca să ai același profit brut.
  • Cum să îți structurezi oferta de preț în funcție de ținta de productivitate a muncii.
Secțiunea 2:
Cum faci profit?
Afacerea ca sistem – perspectiva financiară
Componentele sistemului
Valoarea adaugată – indicatorul cheie în afacere
QA
Secțiunea 2 prezintă afacerea ca un mecanism independent (avion) pe care antreprenorul este chemat să îl constuiască pe bucăți: aripi și flapsuri, motoare, fuselaj, cabina de bord, alimentarea cu combustibil etc. o analogie între structurile și funcțiile afacerii și reflectarea lor în financiar pentru o înțelegere mai ușoară de către persoanele non-financiare. Afacerea va fi desfășurată/dezmembrată în părți componente și vom recadra principalii indicatori de profitabilitate și modul în care îi analizăm. În tot acest timp, tu vei urmări în aplicația pusă la dispoziție modul în care cifrele tale sunt așezate pe acest framework și poți pune întrebări concrete. Auzi peste tot despre valoare adaugată, dar acum poți vedea efectiv câtă valoare adaugată generează afacerea ta și de ce este acesta, indicatorul “ascuns” cel mai important din afacere
Secțiunea 1:
Deschidere curs
Stadiile de dezvoltare ale afacerilor
Radarul decizional pentru creșterea afacerilor – profitabilitate

În deschidere, Alin VLAD va discuta cu antreprenorii prezenți despre stadiile de dezvoltare ale afacerilor.
Care sunt pălăriile pe care le poarta un Business Owner?
Cum privesti din perspectiva unui investitor afacerea și ce anume vrei să primești de la business?