“Abundenţa este fructul unei bune administrări. ”
Profitabilitatea unei afaceri poate fi identificata la mai multe nivele iar primul dintre acestea este reprezentat de marja bruta (eng. Gross Margin). Aceasta reprezintă profitul din activitatea de bază a societății.
Ca regula de baza marja bruta este formata din doua variabile usor de identificat care trebuie analizate si incorporate in corelatie cu tipul si structura afacerii: cifra de afaceri (CA) si costul bunurilor vandute (COGS eng. Cost of Good Sold). Cele doua variabile se regasesc in Contul de Profit si Pierdere (P&L eng. Income Statement) din situatiile financiare. COGS poate fi urmarit prin centre de profit sau prin crearea de conturi contabile analitice distincte in care sa fie diferentiate costurile direct implicate in obtinerea veniturilor si costule indirecte sau costurile segmetului administrativ.
Ca metoda de calcul financiar intalnim urmatoare formula:
Gross Margin = CA – COGS, unde:
Cifra de afaceri reprezentand volumul vanzarilor incorporeaza:
- vanzarile de marfuri;
- vanzarile de servicii;
- productia vanduta;
- variatia stocurilor (contul 711 – Venituri aferente costurilor stocurilor de produse).
Costul bunurilor vandute incorporeaza costurile direct implicate in realizarea cifrei de afaceri, cum sunt:
- costul de achizitie al marfurilor;
- costul servicilor: transport, manipulare, depozitare, taxe;
- costul de productie: materii prime, materiale, ambalaje, salariile personalului direct productiv, cheltuieli cu subcontractorii implicati in procesul de productie, energia si apa, amortizarea utilajelor folosite in productie s.a.;
- costul de distributie: prin servicii externe sau costul cu amortizarea mijloacelor de transport proprii folosite in procesul de distributie.
Ca rezultat favorabil este necesar sa obtinem Gross Margin > 0, aceasta constituind principala surda din care compania sustine toate celelate costuri fixe si variabile (eng. Overheads) si din care ulterior obtine profitul net.
In luarea deciziilor manageriale pentru optimizarea marjei brute si pentru un control al costurilor este important sa urmariti felul in care cheltuielile cresc in raport cu veniturile si sa extindeti aceasta procedura pe fiecare produs comercializat sau serviciu prestat pentru a vedea ce nu renteaza sau unde compania este mai competitita in raport cu segmentul de piata.
Petronela Cardon