DATORII SĂNĂTOASE  – Datoriile TS/TL

“A fi lefter e o situație temporară, a fi sărac e o situație veșnică.”

Dacă în temele anterioare am stabilit că activele aduc bani în buzunarul companiei, vom vedea în continuare de ce pasivele sunt acele componente care ne scot banii din buzunar. Dacă ne scot banii din companie, de ce avem totuși nevoie de ele? Haideți să aflăm!

Pasivele reprezintă surse externe de bani care pot fi alocate temporar, pe o perioadă de pană la un an sau cu caracter permanent, care depășesc un an. Astfel diferențiem două categorii de pasive: datorile si capitalurile. În cele ce urmează, vom vorbi despre datorii:

Daca analizăm datoriile în funcție de termenul de plată sau de rambursare, acestea se împart în datorii pe termen scurt și în datorii pe termen lung. Cum le diferențiem?

întrebandu-ne Ce sunt?
Datoriile pe termen scurt reprezintă surse externe de bani care participă la realizarea ciclului normal de exploatarea (datoriile perioadei curente) și care au un termen de plată de maxim 12 luni. Datoriile pe termen lung sunt acele surse de finanțare puse la dispoziția societății, de preferat, cu scop investițional, alocat pe o perioadă mai mare de un an și pentru care societatea are o obligație de plată suplimentară, de regulă, dobandă.
întrebandu-ne Ce cuprind?
În categoria datoriilor pe termen scurt regăsim: împrumuturile din emisiunea de obligațiuni, creditele bancare pe termen scurt, furnizorii (datoriile comerciale),  avansuri încasate în contul comenzilor, efecte de plătit, datorii în legătură cu personal (salarii, datorii sociale, alte drepturi), taxe și impozite de plată (datorii fiscale) și sumele de plată către entitățile afilitate.Din categoria datorii pe termen lung fac parte: împrumuturile din emisiunea de obligațiuni, Împrumuturile bancare pe termen lung, sumele puse la dispoziția societății de către furnizori și entități afiliate, datoriile salariale, fiscale și alte datorii,  toate acordate pe o perioadă mai mare de un an. 

Analizand diferențele dintre acestea și ținand cont de obiectivul de business al fiecărei companii, putem concluziona că un management sănătos al datoriilor curente jocă un rol important în menținerea echilibrului activității desfășurate în cursul anului, în timp ce datoriile pe termen lung joacă un rol important în fluxul de investiții care poate genera creșteri de venituri și de profit. 

La polul opus, un management nesănătos înseamnă să finanțăm activitatea curentă din surse de finanțare pe termen lung sau activele fixe (imobilizate) sa fie finantate din surse de finanțare pe termen scurt.

Tu ai un management sănătos al datoriilor?

Petronela Cardon

MARJA BRUTA

 “Abundenţa este fructul unei bune administrări. ” Profitabilitatea unei afaceri poate fi identificata la mai multe nivele iar primul dintre

Vezi mai mult »
Secțiunea 5:
Simulatorul de impact a deciziilor de business – 4 leviere
Impactul modificarii pretului si al volumului in profit
Impactul modificarii consturilor de productie si al costurilor fixe in profit
Creeaza un scenariu de dublare a profitului
Q&A
Aceasta sectiune este cea mai indragita de antreprenori. Aici vei afla care este impactul in profit a deciziilor pe care le iei pentru cresterea viitoare. Vei fi surprins sa vezi ca o crestere incrementala, combinata a 2-3 factori cum ar fi: pretul, volumul, costurile bunurilor sau a serviciilor vandute sau a costurilor fixe, genereaza un plus semnificativ de profitabilitate. Vei incepe sa definesti parametrii tabloului de board si vei genera un plan realist, care sa te duca in anul urmator catre dublarea profitului actual.
Secțiunea 4:
Cum măsori puterea sistemului de business?
Pragul de rentabilitate (punctul mort) și intervalul de siguranță
Cât timp muncești să acoperi costurile și cât timp muncești să faci profit
Harta senzitivității vânzărilor, marjei și a costurilor
În această secțiune afli unde este nivelul de vânzări de la care afacerea nu mai pierde bani și începe să aducă profit, în funcție de costurile fixe pe care le generezi. Alin Vlad va prezenta un caz general, iar tu vei avea propriul model pe care poți face interpretări și lua decizii.
Cele 3 hărți de senzitivitate abordează:
  • Zona de vânzări prin variația volumului și a prețului. Aici vei putea afla pragul de rentabilitate și nivelul de profit dintr-o privire, atunci când vrei să modifici acești parametri.
  • Zona de marja brută prin variația cifrei de afaceri și modificarea procentului de marjă brută. Aici vei putea afla nivelul pragului de rentabilitate și cel de profitabilitate, în funcție de modificarea celor doi parametri, în condițiile în care ceilalți indicatori rămân constanți
  • Zona de cheltuieli prin variația costurilor fixe și a celor variabile. Cu această hartă vei putea afla imediat care este pragul până la care poți modifica nivelul costurilor directe sau a costurilor fixe, pentru a rămâne profitabil, în condițiile păstrării cifrei de afaceri constante.
Secțiunea 3:
Instrumentele de setare a profitabilității
Adaos vs Discount
Impactul Discounturilor VS Volum
Impactul Creșterii de Preț vs. Volum
Este o secțiune practică de lucru, în aplicația pusă la dispoziție. Alin VLAD va prezenta conceptele cheie, iar tu vei replica pe datele tale și vei căpăta noi persective de acțiune în sensul creșterii afacerii, a marjei brute și a profitabilității.
Vei afla:
  • Cum câștigi timp pentru clienții relevanți și cum controlezi frica scăderii vânzărilor atunci cand crești prețurile.
  • Cât trebuie să vinzi în plus, lună de lună, când decizi să angajezi un nou contabil.
  • Cum gândești pragul de vânzări minime pentru un nou vânzător adus în echipă.
  • Cât trebuie să vinzi în plus atunci când acorzi discounturi, ca să ai același profit brut.
  • Cum să îți structurezi oferta de preț în funcție de ținta de productivitate a muncii.
Secțiunea 2:
Cum faci profit?
Afacerea ca sistem – perspectiva financiară
Componentele sistemului
Valoarea adaugată – indicatorul cheie în afacere
QA
Secțiunea 2 prezintă afacerea ca un mecanism independent (avion) pe care antreprenorul este chemat să îl constuiască pe bucăți: aripi și flapsuri, motoare, fuselaj, cabina de bord, alimentarea cu combustibil etc. o analogie între structurile și funcțiile afacerii și reflectarea lor în financiar pentru o înțelegere mai ușoară de către persoanele non-financiare. Afacerea va fi desfășurată/dezmembrată în părți componente și vom recadra principalii indicatori de profitabilitate și modul în care îi analizăm. În tot acest timp, tu vei urmări în aplicația pusă la dispoziție modul în care cifrele tale sunt așezate pe acest framework și poți pune întrebări concrete. Auzi peste tot despre valoare adaugată, dar acum poți vedea efectiv câtă valoare adaugată generează afacerea ta și de ce este acesta, indicatorul “ascuns” cel mai important din afacere
Secțiunea 1:
Deschidere curs
Stadiile de dezvoltare ale afacerilor
Radarul decizional pentru creșterea afacerilor – profitabilitate

În deschidere, Alin VLAD va discuta cu antreprenorii prezenți despre stadiile de dezvoltare ale afacerilor.
Care sunt pălăriile pe care le poarta un Business Owner?
Cum privesti din perspectiva unui investitor afacerea și ce anume vrei să primești de la business?