TABLOUL COMPANIEI – Bilanțul contabil

Ce este Bilanțul?

Bilanțul este un tablou prin care poți vedea cum arată societatea ta. Poți sa vezi nevoile (Activele) și poți sa vezi resursele (Pasivele). In termeni și mai simpli, activele sunt cele care îți aduc bani și pasivele sunt cele care iți scot bani din buzunar. Este ca o sintetizare în cifre a activității companiei la un moment dat, de regula la 31 decembrie.

Cum arată bilanțul?

Cea mai simplă reprezentare a bilanțului poate arata sub următoarea formă:  

Nevoile/Activele sunt întotdeauna nelimitate și permanente în timp ce resursele/pasivele sunt limitate.

 În Romania, Bilanțul este un document care se prezintă sub forma de tabel denumit “Bilanț” sau “Situația activelor, datoriilor si capitalurilor proprii” cu patru coloane, astfel: 

Coloana 1: Denumirea elementelor din bilanț notate de la A la J, având clase notate cu cifre romane (I – VI) și subclase notate cu cifre arabe (1 – 5) ăn care sunt incluse conturile contabile;

Coloana 2: Număr rând  notata cu cifre arabe (01 – 51) pe baza cărora se stabilesc formulele de calcul in interiorul tabelului pentru informarea Ministerului Finanțelor;

Coloana 3: Număr rând notată cu cifre arabe (01 – 49) pe baza cărora se stabilesc formulele generale de calcul în interiorul tabelului pentru utilizatori interni și externi;

Coloana 4: Soldurile elementelor din bilanț, exprimate valoric, pentru perioada anterioară și pentru perioada curentă. 

Formula de calcul

Echilibrul bilanțier poate fi exprimat sub forma unei ecuații simple:

Active (Nevoi) =  Datorii (Resurse temporare si permanente) + Capitaluri (Resurse permanente)

Cum te ajută Bilanțul?

Fiind un instrument de generalizare a informației pentru utilizatorii interni si externi, pe baza acestuia se stabilește valoarea companiei precum și sănătatea financiară a acesteia. 

Totodată bilanțul este un instrument de analiză a activității la o data anume, un instrument de dezvoltare, de proiectare a bugetului precum și de luare a deciziilor.

Ce cuprinde Bilanțul?

Acesta cuprinde următoarele elemente structurate echilibrat: 

  • Activele permanente (nevoile permanente),
  • Activele temporare (nevoile temporare), 
  • Pasivele permanente (resursele permanente),
  • Pasivele temporare (resursele temporare).

De ce trebuie să întocmești un Bilanț?

În primul rând, bilanțul este o obligație fiscală prin funcția acestuia de stabilire a sănătății unei afaceri, dar sunt multe situațiile când ai nevoie de acesta, cum sunt:

  • Distribuirea de dividende;
  • Aplicarea pentru un credit bancar;
  • Atragerea de investitori;
  • Analiza poziției în raport cu competitorii;
  • Vânzarea afacerii;
  • Obținerea unor fonduri rambursabile sau nerambursabile; s.a.

Ce iți oferă Bilanțul?

Îți oferă o serie de date relevante cu privire la puterea de dezvoltare a afacerii, creează o imagine clară asupra resurselor deținute, a riscurilor asociate și te ajută să iei deciziile potrivite pentru o orientare mai profitabilă a afacerii cu scopul de a asigura succesul pe termen lung.

Prin urmare, cunoașterea bilanțului te ajută să înțelegi mai bine afacerea astfel încât să poți lua deciziile de business bazate pe informații clare. 

Tu știi ce înseamnă cifrele din spatele bilanțului tău?

Petronela Cardon

MARJA BRUTA

 “Abundenţa este fructul unei bune administrări. ” Profitabilitatea unei afaceri poate fi identificata la mai multe nivele iar primul dintre

Vezi mai mult »
Secțiunea 5:
Simulatorul de impact a deciziilor de business – 4 leviere
Impactul modificarii pretului si al volumului in profit
Impactul modificarii consturilor de productie si al costurilor fixe in profit
Creeaza un scenariu de dublare a profitului
Q&A
Aceasta sectiune este cea mai indragita de antreprenori. Aici vei afla care este impactul in profit a deciziilor pe care le iei pentru cresterea viitoare. Vei fi surprins sa vezi ca o crestere incrementala, combinata a 2-3 factori cum ar fi: pretul, volumul, costurile bunurilor sau a serviciilor vandute sau a costurilor fixe, genereaza un plus semnificativ de profitabilitate. Vei incepe sa definesti parametrii tabloului de board si vei genera un plan realist, care sa te duca in anul urmator catre dublarea profitului actual.
Secțiunea 4:
Cum măsori puterea sistemului de business?
Pragul de rentabilitate (punctul mort) și intervalul de siguranță
Cât timp muncești să acoperi costurile și cât timp muncești să faci profit
Harta senzitivității vânzărilor, marjei și a costurilor
În această secțiune afli unde este nivelul de vânzări de la care afacerea nu mai pierde bani și începe să aducă profit, în funcție de costurile fixe pe care le generezi. Alin Vlad va prezenta un caz general, iar tu vei avea propriul model pe care poți face interpretări și lua decizii.
Cele 3 hărți de senzitivitate abordează:
  • Zona de vânzări prin variația volumului și a prețului. Aici vei putea afla pragul de rentabilitate și nivelul de profit dintr-o privire, atunci când vrei să modifici acești parametri.
  • Zona de marja brută prin variația cifrei de afaceri și modificarea procentului de marjă brută. Aici vei putea afla nivelul pragului de rentabilitate și cel de profitabilitate, în funcție de modificarea celor doi parametri, în condițiile în care ceilalți indicatori rămân constanți
  • Zona de cheltuieli prin variația costurilor fixe și a celor variabile. Cu această hartă vei putea afla imediat care este pragul până la care poți modifica nivelul costurilor directe sau a costurilor fixe, pentru a rămâne profitabil, în condițiile păstrării cifrei de afaceri constante.
Secțiunea 3:
Instrumentele de setare a profitabilității
Adaos vs Discount
Impactul Discounturilor VS Volum
Impactul Creșterii de Preț vs. Volum
Este o secțiune practică de lucru, în aplicația pusă la dispoziție. Alin VLAD va prezenta conceptele cheie, iar tu vei replica pe datele tale și vei căpăta noi persective de acțiune în sensul creșterii afacerii, a marjei brute și a profitabilității.
Vei afla:
  • Cum câștigi timp pentru clienții relevanți și cum controlezi frica scăderii vânzărilor atunci cand crești prețurile.
  • Cât trebuie să vinzi în plus, lună de lună, când decizi să angajezi un nou contabil.
  • Cum gândești pragul de vânzări minime pentru un nou vânzător adus în echipă.
  • Cât trebuie să vinzi în plus atunci când acorzi discounturi, ca să ai același profit brut.
  • Cum să îți structurezi oferta de preț în funcție de ținta de productivitate a muncii.
Secțiunea 2:
Cum faci profit?
Afacerea ca sistem – perspectiva financiară
Componentele sistemului
Valoarea adaugată – indicatorul cheie în afacere
QA
Secțiunea 2 prezintă afacerea ca un mecanism independent (avion) pe care antreprenorul este chemat să îl constuiască pe bucăți: aripi și flapsuri, motoare, fuselaj, cabina de bord, alimentarea cu combustibil etc. o analogie între structurile și funcțiile afacerii și reflectarea lor în financiar pentru o înțelegere mai ușoară de către persoanele non-financiare. Afacerea va fi desfășurată/dezmembrată în părți componente și vom recadra principalii indicatori de profitabilitate și modul în care îi analizăm. În tot acest timp, tu vei urmări în aplicația pusă la dispoziție modul în care cifrele tale sunt așezate pe acest framework și poți pune întrebări concrete. Auzi peste tot despre valoare adaugată, dar acum poți vedea efectiv câtă valoare adaugată generează afacerea ta și de ce este acesta, indicatorul “ascuns” cel mai important din afacere
Secțiunea 1:
Deschidere curs
Stadiile de dezvoltare ale afacerilor
Radarul decizional pentru creșterea afacerilor – profitabilitate

În deschidere, Alin VLAD va discuta cu antreprenorii prezenți despre stadiile de dezvoltare ale afacerilor.
Care sunt pălăriile pe care le poarta un Business Owner?
Cum privesti din perspectiva unui investitor afacerea și ce anume vrei să primești de la business?